10 juni, 2013

Träningstips från People’s Training

Nyligen uppmärksammade vi den nya PT-kedjan People’s Training som vid årsskiftet slog upp sina dörrar på Västra Eriksberg. När vi träffade försäljningschef Sara Sollerman passade vi på att fråga henne om lite träningstips.

 

Hur kan man träna själv hemma?

Det finns jättemycket bra träning att göra där hemma. Det mesta kan du faktiskt göra med din egen kroppsvikt och när det inte räcker längre kan du använda prylar i hemmet eller köpa vikter.

För de som vill jobba med sin förbränning är styrketräning det absolut bästa. Tänk på att träna stora muskelgrupper och med hög intensitet. Tänk mjölksyra, hög puls, svett och flås. Det finns två superbra övningar som lätt går att göra där hemma. Övningarna heter knäböj och utfall. Dessa övningar är relativt enkla att utföra och det går att variera dem på många olika sätt. Varva dessa två övningar med rak planka och sidoplankor så är det du på god väg. Med dessa övningar tränar du ben, rumpa och bål.

 

Vad är bästa knepet för att komma igång?

Att man pratar med en personlig tränare. En personlig tränare hjälper dig att sätta ett tydligt, tidsbestämt och tändande mål. Tillsammans gör ni en idiotsäker plan innehållande fysisk träning, kostträning och mental träning så att du når ditt mål. Visst går du till en tandläkare om du har problem med dina tänder? På samma sätt kommer man till oss på Peoples’ Training.

Vill man göra det på egen hand så kan du börja med att sätta upp ett mål. Det kan till exempel vara att komma i ett par jeans till ett visst datum. Eller springa milen under 50 min. Det kan vara att få bättre hälsa eller stärka kroppen. Men det är även viktigt att sätta upp små delmål så att man inte tappar motivationen.

För att orka hela vägen bör du lägga upp en plan för att nå detta mål, tänka på vad som krävs och sen se om det är realistiskt. Lika viktigt som det är att träna är vad du stoppar i dig. Ju mindre du tränar desto viktigare hur du tankar din kropp.

 

Tips på bra träningsställen på Eriksberg?

Längs med bryggan är jättefint att springa. Man kan följa vattnet hela vägen bort till Lindholmen. Det finns även en volleybollplan som är öppen för alla där man kan träna tex styrketräning med egen kroppsvikt.

 

Tips för den som vill komma igång med löpning

Den som inte är en erfaren löpare bör inte inleda träningen med att springa. Skaderisken är oerhört stor. Vanligt är smärta i knän, rygg, höfter eller fötterna och anklar. Om målet är att löpa så bör du istället börja med promenader och styrketräning och sen successivt börja jogga. Det är viktigt att kroppen hänger med.

Är du en erfaren löpare och vill öka tempot för att nå en bra tid på ett lopp exempelvis måste du bli mer explosiv och det blir du genom att tuff intervallträning och självklart styrketräning.

 

Hur finner man träningsinspiration?

Fundera på VAD du vill uppnå, sätt ett mål. Fundera på VARFÖR du vill nå detta mål och HUR du ska komma dit, vad krävs. Hos oss får du hjälp med alla bitar.

 

Hur bör man äta i samband med träning?.

Det är väldigt individuellt och beror såklart på vad målet är med träningen. Men här följer ett par riktlinjer:

  •     Rena och naturliga råvaror
  •     Undvik socker, stärkelse, processad mat (halvfabrikat, helfabrikat och lightprodukter)
  •     Fokusera på tre huvudmål och ät dig alltid mätt
  •     Laga maten själv

Apropå att komma igång med träning, den 27 juni bjuder People’s Training på en kostnadsfri workshop med temat ”Funktionell utomhusträning” Vi möts 17:30 utanför vår studio på Eriksberg.

Alltså: Välkomna på workshop den 27 juni kl 17:30. Alla är välkomna!

 

För mer info, ta kontakt med Sara på: sara.sollerman@peoplestraining.com