Vill du ha en ny hållplats från Klippan till Färjenäs?

Färjeläget från Klippan vid Sjömagasinet är redan iordninggjort. Nu pågår dessutom diskussioner om att rusta upp Färjenässidan och på det här viset återigen knyta ihop staden över älven på ett trevligt sett. Hit skulle man då kunna ta sig och vandra längs den historiska stigen Karl IX:s väg. Kanske avslutas promenaden med en god middag på Citygolf restaurangen vid foten av Färjenäsparken på Västra Eriksberg.

Vad tycker du om idén?

58 kommentarer

  1. Jaaa! Självklart ska vi ha en färjestation! Efterlyser även bättre busslinjer från platån (Pölsebo) som går in till stan. Lägg om 16 så den går via Pölsebo alt en ringlinje som går runt älven via oss.

  2. Självklart att vi vill ha en sammanbindning av Göteborg. En hållplats vid Färjenäs eller dess närhet är viktigt för att skapa ett sammanhållet Gbg, idag alldeles för få länkar mellan älvsidorna, tänk de flesta av Europas städer med genomräknande vatten!

  3. Hej!
    Visst är det spännande med kommunikationen. Jag ska bara förtydliga en sak. Älvsnabben kommer att få en hållplats vid Bockkranstorget i framtiden. Detta är en väldigt bra placering för de boende i området. Däremot blir den eventuella hållplatsen för Färjenäs (som det ser ut i dag) mer tillfällig färjetrafik med lite mindre turistfärja av något slag. Tack för era synpunkter och välkomna med fler!

  4. Hej

    Det vore ju trevligt med en hållplats vid färjenäs, men samtidigt skulle det förlänga resan från Eriksberg centrum till klippan vilket vore olyckligt. Det är därför tillräkligt med endast en hållplats på västra sidan Eriksbergs dockan. Vid bockkranen är den klart bästa placeringen. Här har Västrafik tänkt till. Promenaden blir underbar längs kajen bort till färjenäs gamla färje läge, för en fika. På tillbakavägen tar men parken och sedan färjan till andra sidan igen. Den promenden vore ju synd att ta ifrån våra besökare från andra sidan älven eller hur?

  5. Jag tycker det är en utmärkt idé. Har flera gånger promenerat förbi här och just tänkt tanken ”Vad synd att man inte rustar upp här” Men en hållplats här får inte vara ett alternativ till Bockkranen vilket är bättre utifrån bebyggelsen.

  6. Hej Ann!
    Tack för din kommentar. Nej, alternativ till Bockkranstorget är det inte tal om. Där blir det Älvsnabben som åker. Men visst vore det härligt att kunna åka mellan Klippan och Färjenäs. Jag hoppas för din och allas skull att detta blir av. Självklart kommer ni att få läsa om det här på bloggen fall det så bestäms.

    Hälsningar Veronica

  7. Låter mycket bra, skulle innebära att Platån får en hållplats på rimligare avstånd.

  8. Låter bra, det är viktigt att knyta ihop staden. Ska enl vad som utlovats bli en hållplats vis Monsungatan men bara bra med ännu en. Bör utformas så att det kan bli ganska snabba stopp, båda platserna ligger ju så att detta borde vara möjligt.

  9. Det hoppas vi på, dvs att Älvsnabben får en hållplats vid Västra Eriksberg, helst vid dockan för annars blir det ingen skillnad jämfört med idag för oss på Platån.

  10. Detta är ett stålande förslag, det behövs verkligen en hållplats för Färjan närmare för oss som bor på Platån.
    Mvh Ulla

  11. Låter som en kanon bra idé. För oss som bor vid Platån eller runt dockan blir avståndet mycket närmare och smidigare och dessutom kommer området att bli en smula mer livat 🙂

  12. Det är en utmärkt åsikt att knyta samman de två älvstränderna och skapa en hållplats för Älvsnabben vid dockan.

    1. Hej Anne!
      Nu har den här tråden blivit så lång att mitt svar sedan innan har kommit väldigt långt ner. Vad gäller planer för att Älvsnabben ska få en ny hållplats vid Färjenäs har det inte varit diskussioner om detta. Målsättning och planeringen är att Älvsnabben skall ha ett nytt färjeläge vid Bockkranstorget om ca 2år. Eventuellt kan det vara aktuellt med någon mindre turistfärja som åker mellan Klippan och Färjenäs. Det är jättebra att många tycker till om detta. Intresset ger såklart ytterligare indikationer på vilka idéer som kan vara gångbara.

      MVH,
      Veronica

    2. Hej igen allihopa!

      Vad kul med alla kommentarer. Så här är det. Älvstranden har bekostat en teknisk/ekonomisk utredning av förutsättningarna för att kunna iordningställa färjelägret. Eftersom det är Fastighetskontorets ansvar att restaurera färjelägret har vi skickat över utredningen till dem. Samma sak skulle vi kunna göra med synpunkterna. Men det är inte Västtrafik som kommer att trafikera.

      Jag vill vara tydlig med att detta inte handlar om Älvsnabben. Så slipper några bli besvikna!
      Med vänlig hälsning,
      Veronica

  13. En god idé. Det blir väldigt mycket mer folk på Eriksberg när allt är byggt och då behöver man kunna korsa älven på flera olika sätt.

  14. Jag är tveksam. Är inte jättesugen på att en del av det klientelet som hänger nere vid Klippan tar färjan över till parken och hänger där istället. Sedan är det kanske lite för tidigt att fundera över detta ännu då den delen av Eriksberg inte är fullt utvecklad ännu. Citygolf skall väl t.ex försvinna så småningom? Det har också pratats en del om vandrarhem i Färjenäs och då kanske det blir mer aktuellt. Personligen skulle jag dock ha stor nytta av det då vi kommer börja odla i Sjöbergen till våren.

  15. Tack för alla kommentarer och synpunkter. Angående frågan om citygolfens framtid sägs avtalet upp 2014/2015. Delar av golfbanan kommer dessutom tas i anspråk dessförinnan för att göra iordning den park som ska ligga där.

  16. Alltid bra med flera färjförbindelser, men röstar även för bättre turtätheter och att färjan även går under nattetid, så man slipper åka taxi. Om den s k trängselskatten hade gjort att vi fått en ringlinje ovan mark, hade jag gladeligen betalt en hel del 🙂

  17. Jättebra med en hållplats vid Bockkranen! Som det är just nu är kollektivtrafiken för oss som bor på Eriksbergsplatån och ska in till City riktigt dålig. Ingen direktbuss till stan gör att det tar minst en halvtimme att ta sig till Brunnsparken. Och på kvällstid är det riktigt uselt. Det bästa vore att skapa en ringlinje t.ex med 16-bussen som skulle gå över båda broarna. Dessutom är det ofta väldigt mycket folk på bussarna. Hoppas vi inte behöver vänta länge till på rejäla förbättringar!

  18. Jättebra ide. Tycker man skulle kunna kör 15min trafik på Älvsnabben iaf under högtrafik. Som det är nu drar man sig för att ta cyklen, för man vet ej om man hinner på morgonen med dagislämnigar osv. med 15 min trafimk är det inte hela världen om man missar en båt – det går ju ganska snart en ny

  19. Toppen bra idé med ett färjeläger nära Platån! Gärna med 15 minuters mellan avgångarna under högtrafik med!

  20. Idén är utmärkt.
    Det långt att promenera både till gamla färjläget och bussen.
    Bra bygg snarast

  21. Mkt bra ide’!
    Det behövs generellt mer och bättre förbindelser över älven.
    Efterlyser som många andra en ringlinje som trafikerar båda broarna och går via centrum.
    Som det är idag bor det aldeles för många på eriksbergssidan i förhållande till kollektivtrafik möjligheter. Dags för västtrafik att fatta att det inte gäller 2015 utan NU.

  22. Mycket bra. Det förkortar älvöverfarten samtidigt som den västra delen av Eriksberg blir mer tillgänglig.

  23. Mycket bra. Viktigt att kollektivtrafiken förbättras i anslutning till Platån. Både förbättring gällande Älvsnabben samt buss 16.

  24. Jag cyklar så att komma till och från Hisingen på ett behagligare sätt hade underlättat. Jag tror att flera hade tagit cykeln om denna möjlighet fanns.

  25. Perfekt för mig eftersom jag börjar jobba i västra Eriksberg i augusti.
    Snabb överfart från Klippan.

  26. Självklart, det är ju redan lovat så till 2013. Mycket trevligt!
    Har så sent som igår tyvärr hört att västtrafik drar på att iordningsställa en hållplats vid färjenäs.Om så är fallet kommer dom att begå avtalsbrott eftersom hela södra delen av älvstranden blivit lovade färjan i samband med försäljning av bostäder
    i området.Detta måste kollas upp!!!!

  27. Jättebra och mycket viktigt för att locka fler människor till eriksberg! Ett måste är även att förbättra kollektivtrafiken till platån! Under rusningstid är det tjugo minuters väntetid mellan buss 16 och buss 99. På våren och sommaren går det bra att promenera med det är inte lika kul resten av året!

  28. Så lustigt.
    Från ett helt annat perspektiv(Södra Älvstranden) har vi också haft exakt samma önskemål och när jag googlade på Färjenäs för att göra en FB-grupp för att lobba för tankenfann jag den här sidan.
    Vi (ett par friidrottsklubbar från Göteborg)håller på att arrangera ett motionslopp med tänkt start 2013-09-14,start Operan, längs Södra älvstranden till Röda Sten- över Älvsborgsbron, längs Eriksberg med målgång Lindholmens Färjeläge och vi har ju som något av en våt dröm att gångklasserna i framtiden ska kunna fraktas över från Klippan till Färjenäs gamla Färjeläge.Vilken älvupplevelse.
    F.ö ligger ju gamla Färja 4, byggd 1920 i fullgott skick, vårdad av Ångbåtens Vänner, ägd av Sjöfartsmuséet och bara väntar på att sättas in i turisttrafik(nåja).
    Loppet har vi planerat köra ända fram till Göteborg fyller 400 år 2021, och givetvis måste dess äldsta delar i Färjenäs innefattas i loppets sträckning.Nå åter till färjeförbindelsen.Den trevlige tjänsteman jag talat med på Älvstranden Utveckling säger att en utredning gjorts och att kostnaderna för en upprustning skulle ligga kring 3 miljoner kronor. Inte så mycket i sammanhanget.Tydligen ligger bollen nu hos Fastighetskontoret som ska ha ansvar för själva färjeläget.
    Tänk vilken enastående promenadmagnet det vore att kunna snabbt kunna ta sig mellan stans äldsta och kanske vackraste delar. Och vilket lyft för restauranger och hotell längsvägen!
    Ingen skulle i alla fall tycka att idén är dålig, så varför inte köra en FaceBook grupp? Lite påtryckningar är bara av godo, och vi kan säkert hjälpa till med ett stort antal ”likes”.

  29. Hejsan Kjell! Vi tycker att det låter som ett trevligt initiativ med ett motionslopp längs älvstränderna och det vore fantastiskt roligt om exempelvis Färjan 4 kunde börja köra vissa turer mellan Klippan och Färjenäs. Vi hoppas att det kommer att bli så och skulle absolut bidra med att gilla en sådan grupp på Facebook.

    Hälsningar,
    Veronica

  30. Hej!
    Jag är mycket positiv till färjeläge mellan Klippan och färjenäs. Jag arbetar nära Klippan och bor på Eriksberg så jag väntar ivrigt på detta. Behövs verkligen då det är många nu som bor på Eriksberg samt Platån. Det finns behov av fler alternativ än vad som finns idag!

  31. En alldeles lysande idé, eftersom behovet växer dag för dag i Göteborgs mest expansiva och levande stadsdel Västra Eriksberg!

  32. Ni som vill att 16 bussen, som ni själva säger redan är full när den kommer till er, ska gå i en ringlinje?? Hur tänkte ni nu? Det är väl ändå en linje till ni menar, typ 17 eller 16B!? Ni har ju faktiskt bosatt er där, då blir det ju 99an runt älvsborgsbron som är alternativet, den är det ofta plats på.

  33. Tycker jag är en alldeles strålande och nästan självklar idé! Det skulle knyta ihop nutid och dåtid samt Klippan och Eriksberg på ett fantastiskt sätt. Färjenäsparken var ju då som nu ett trevligt utflyktsmål och tillgängligheten skulle öka markant med ett färjeläger till, även för oss på Hisingsidan.

  34. Självklart skall vi ha det. Älvsnabbens utökade sträckning kommer att ge ökad trafik. Dessutom borde turttheten öka.

  35. Finns lite bilder från Färjenäs färjeläge i min fotoström på Flickr och en ”kreativ” bild på ruinerna av färjeläget.

    Det är ju en kulturgärning om nåt att rusta upp gamla Färjenäs färjeläge. Hela Göteborg skall leva, även dess historia.

  36. Självklasrt skall vi ha fler hållplatser för Älvsnabben för att optimera Erksberg.

  37. Självklart vill vi ha fler hållplatser för Älvsnabben, det borde finnas en vid bockkranen.

Kommentarer är stängda.