Tänk dig att sväva fram 50 meter över Göta älv i 20-30 km/h. Eller att ta dig till jobbet utan bilköer, gatuunderhåll eller stressade cyklister. Ja, det är i alla fall Trafikverkets vision som framöver vill satsa på linbanor över Göta älv.
I samband med att Göteborg fyller 400 år 2021, har tusentals göteborgare fått bidra med tankar och drömmar om hur staden kan utvecklas. Utifrån de 1680 bidragen är linbanor som ny kollektivtrafik, ett av de förslag som jubileumsprojektet ska satsa på till år 2021. Sex alternativa linjer har föreslagits fram där sträckan Haga till Lindholmen och Wieselgrensplatsen på Hisingen står först på tur. Linbanan skulle inte bara vara miljövänlig utan även ett ekonomiskt alternativ. Med en kostnad på 300 miljoner kronor skulle den nämligen vara billigare att bygga än spårvagn eller tåg.
Trafikkontoret har annonserat över hela Europa då de söker en “erfaren linbanekonstruktör med vana att bygga i städer” till projektet. De har även presenterat fördelar med linbanor i stadsmiljö, till exempel är linbanor mer energieffektivt och trafiksäkert med låga driftskostnader. De menar dock att en nackdel med linbanor är de problem som skulle kunna uppstå för höjdrädda. Nu inväntas klartecken från Göteborgspolitikerna, går allt som planerat börjar linbanorna transportera både entusiastiska och höjdrädda göteborgare vid 400-årsjubileumet år 2021.
För mer information kika gärna på goteborg2021.com