Ny busshållplats till Västra Eriksberg!

Äntligen! Efter lite efterforskning har vi nu fått svar från Västtrafik angående planerna för kollektivtrafiken i Västra Eriksberg. De meddelar att en ny linje vid namn 33 kommer att trafikeras mellan Bockkranen och Hjalmarbrantningsplatsen från och med tidtabellsskiftet i december. Linje 33 kommer att stanna vid Eriksbergstorget, Sörhallstorget, Nordviksgatan, Herkulesgatan, Ramberget, Lantmannagatan och Vågmästareplatsen och turen kommer att gå var 30:e minut.

För er som undrar om det blir något nytt färjeläge i Eriksberg meddelar Västtrafik tyvärr att de för närvarande inte har några planer på att trafikera Bockkranen/Monsungatan med Älvsnabben. Enligt Västtrafik ryms det inte inom den befintliga tidtabellen då de beslutat att fortsätta att trafikera Lilla Bommen i samband med öppnandet av Stenpirens terminal. Därför ser de heller ingen möjlighet att ta bort någon annan hållplats på linjen.

17 kommentarer

  1. Jag hoppas verkligen att Västtrafik omprövar sitt beslut och ger Älvsnabben en hållplats vid Bockkranen!

  2. Skandal
    Jag uppmanar alla att skriva till Västtrafiks styrelse och kräva att beslutet ska ändras, dvs att Älvsnabben ska lägga till vid Bockkranen. Det krävs bara lite nytänk. Själv har jag mailat och föreslagit två alternativa lösningar. Sätt er nu och skriv

  3. Skrämmande.
    Detta var ett av säljargumenten (/fördelar) för lägenheterna här på Monsungatan – nära till Älvsnabben – bra kommunikationer med city. Som vanligt är kommunen med och ändrar utsatta löften. (Västtrafik styrs av bl.a Gbg:s kommun) Varför skulle någon hållplats tas bort på linjen – Rosenlund ska ju ersättas av Lilla Bommen i höst. Det ger ju ingen extra tilläggsplats.Västtrafik vill ha ossa tt åka mer kollektivt men här är man plötsligt bakåtsträvare + att man kommer att ställa in kvällsturerna efter kl. 21. Snart drar man in Älvsnaben helt och bara behåller Älvsnabbre -(Linbdholmen – Rosenlund7Lilla Bommen). Du kan ta cykeln med på Älvsnabben – men inte på bussen. Vill man ha bort den möjligheten att resenärer från Hisingen avstår cyklandet – jag då har man väl kanske lyckats. Har vi någon talan – Västtrafik är rätt maktfullkomligt med Blomqvist i täten.

  4. En stor anledning för många boende i området är just det, närheten till vattnet och båtarna, ganska tvärt emot att inte kunna åka båt från Bockkranen i framtiden. Hade varit super om kollektivtrafiken kunde utökas även på vattnet (mer miljövänliga båtar såklart)!

  5. Med en hållplats vid Bockkranen skulle vi på Västra Eriksberg lätt kunna nå Klippanområdet på ett par minuter och därifrån ta oss till olika delar av Majorna och västra Göteborg till fots/med cykel eller spårvagn nr 3 och 11.

  6. Överfarten Klippan – Färjenäs har anor sedan 1874-1967 . Det var den mest naturliga vägen för boende på Hisingen att ta sig över älven.
    Kommer det en hållplats för färjan säljer vi bilen. Mycket miljövänligt alternativ!

  7. Mycket anmärkningsvärt att västrafik inte innehåller löftet från Älvstranden (två kommunala bolag).
    Vi som bor på platån har länge sett fram emot att få bättre tillgång till Göteborg centrum. För oss innebär det att vi skulle kunna mer än halvera avståndet till färjeläget. Vore det inte mer rimligt att överväga om Älvsnabben skulle sluta trafikera Lindholmen. Och låta Älvsnabbare ta hand om den trafiken och kanske utsträcka den trafiken under en större del av veckan/dygnet, dessutom går 16 bussen på Lindholmen som tar dom boende på 5 minuter till Nordstan.

    Dra in Lindholmen för Älvsnabben och prioritera Eriksberg Detta skulle också ge oss bättra förbindelse till Klippan
    Det saknas direktförbindelse till Göteborg Centrum och snart bor det mer än 4000 människor på Västra Eriksberg.
    Med buss 33 som nu presenteras innebär det i praktiken ingen förbättring då linje 99 från Pölsebo kompletterad med 45 dagtid ger oss en utmärkt tillgång till Hjamar Brantings platsen. Tycker att luktar dålig planering med en buss till på denna sträckning. En linje som tar oss direkt utan byte till Göteborg centrum är vad vi behöver.

    Tacksam om någon ansvarig på Västrafik svara på detta

    Med Vänlig Hälsning
    Roger Nordh Ordförande
    Västra Eriksbergs samfällighets förening.

  8. 16 bussen är idag överfull, trots att den går så ofta, för de flesta skall till andra sidan Göta älvsbron. Idag går det tre busslinjer till Hjalmar Brantings platsen från Eriksberg.
    Varför skall buss 33 inte gå till andra sidan Göta älvsbron?
    Det hade ökat kollektivtrafikanvändandet.

    Förvånad Morgan Henriksson
    Ordförande Ellinor (mitten av de 3 vita
    14 vån, vid västra Bockkrans foten)

  9. Jag har lagt in ett klagomål på västtrafiks hemsida enligt länken från admin här nedan. Jag uppmanade västtrafik att gå in och läsa inläggen här på sidan och förhoppningsvis ge en kommentar från någon beslutsfattare på västtrafik som har rätt att uttala sig i ärendet.

    Besviken Mikael Abrahamsson
    Ordförande Linnea (Monsungatan 51)

  10. Är det någon som är nöjd med den nya linjen, tycker det är ren av en skandal att bussen åker in bland bostadsområdet.

    Vem är det som har föreslagit denna tur, är det boende i området, västtrafik själva eller kommunen?

    1. Hej,
      Tack för din kommentar. Västtrafik är de som ansvarar för kollektivtrafiken i området, så kontakta gärna deras kundtjänst för mer information: https://www.vasttrafik.se/#!/kundservice/hjalp-oss-att-bli-battre/klagomal/

      Planen för en busslinje har dock funnits sedan lång tid tillbaka och bland annat kan du läsa om planerna för kollektivtrafiken i Västra Eriksebergs detaljplan:

      Kollektivtrafik
      Bussar med stor turtäthet passerar norr om planområdet. Hållplats planeras i
      anslutning till gångbron över Hamnbanan. Gatan som leder till området vid
      dockan dimensioneras för busstrafik med vändplats på torget vid bockkranens
      fot. En busshållplats anläggs på torget i dockans inre del.

  11. Jag tycker det är toppen med en buss fram till Kranen. Synd bara att den inte går över till andra sidan Älven. Då tror jag fler skulle utnyttja den linjen och buss 16 skulle bli lite avkastad.
    Hoppas också på Älvsnabben får en anhalt här som utlovats. Området växer ju så det knakar!
    Heja Västtrafik!!

  12. Hej 🙂

    Jag vill vädja till er att tänka om. Det är när jag ser ser till Göteborgs stads solida utveckling och exploatering längs med Eriksberg som tanken slår mig. Fler och fler jobbar och bosätter sig i närheten av Eriksbergskranen och behovet av att komma till stadskärnan är stor. Jag bor själv uppe vid platån och har varit i kontakt med flera av mina grannar, vilka signalerar att det skulle betyda hemskt mycket för alla som bor där att få en hållplats för Älvsnabben. Tack för ordet. Mvh Camilla Gillen

  13. Hej Camilla,
    Tack för din kommentar. Vi har under flera år önskat att det blir en extra färjehållplats på Eriksberg och har senast nu under våren gjort en skrivelse till Västtrafik och andra berörda om detta.

    1. Hej Camilla,
      Tack för din kommentar. Vi har under flera år önskat att det blir en extra färjehållplats på Eriksberg och har senast nu under våren gjort en skrivelse till Västtrafik och andra berörda om detta.

Kommentarer är stängda.